Biografie

 

 

Jeugd

 Als klein jongetje was Brian al bezig met muziek. Zijn vader draaide veel muziek en zo is hij er zelf ook van gaan   houden. De liefde voor Radio en TV is wat later ontstaan. Na school op woensdagmiddag ging Brian als 8-jarig   jochie naar zijn opa, oma en oudtante. Samen met zijn opa zingen in de auto en thuis samen radio ‘na spelen’   met zijn oma en oudtante. Brian bedacht zelf een programma waarin hij presenteerde, nummers draaide, zingen,   spelletjes doen, kortom: entertainen. Andere familieleden moesten er ook aan geloven, bijvoorbeeld op     verjaardagen. Dat is hij heel lang blijven doen, ook puur vanwege de gezelligheid. Met een oude bandrecorder     van zijn oudoom nam hij de ‘uitzendingen’ op. Van gespaard geld heeft Brian voor zijn 9e verjaardag een DJ-set   gekocht met microfoon. Daarmee ging hij met wat cd’s een eigen programma maken thuis voor de fun. Er werd   Brian gevraagd wat hij zou willen worden.  Hij was er nog niet over uit welke richting hij op zou willen. Na    verschillende vaklessen wist hij wel dat hij niets met tuinieren of koken wilde doen, wat hem eerst wel leuk leek.

 

Lokale omroep

Door een snuffelstage is Brian terecht gekomen bij RTV Assen. BINGO! Dat was wat hij wou! De snuffelstage beviel hem zo goed, dat hij zich daar meteen aangemeld heeft als vrijwilliger. Hij begon op de sportredactie op zondagmiddag met nieuwsberichten verzamelen, tussenstanden en uitslagen opvragen per telefoon en tijdens de uitzending deed hij de techniek (schuiven en verslaggevers telefonisch in de uitzending brengen). Ook heeft hij een aantal keren moeten invallen als presentator en presenteerde hij regelmatig mee en las de standen voor. Daarnaast heeft hij wat items mogen maken en interviews mogen doen op evenementen in Assen. Ook kreeg hij van RTV Assen een mediatraining van Jans de Boer (RTV Noord).

 
 

Eigen radioprogramma

 In 2009 vroeg Brian aan één van de mensen bij RTV Assen of hij niet een eigen radioprogramma kon krijgen. Dat   was helaas niet mogelijk. Zijn vader zei dat er in Brian’s geboorteplaats Annen, nog mensen gezocht werden voor   het radiostation; Radio Annen. Brian heeft meteen gebeld en na een gesprek is er besloten dat hij een   proefuitzending mocht maken. Na die proefuitzending werd hij aangenomen en kreeg hij een vaste plek op de   zondagmiddag tussen 14 en 17 uur. Dat programma kreeg de naam ‘Mix & Match’. Mix staat voor verschillende   muziekgenres en Match staat voor het koppelen van het verzoekje aan de luisteraar. In ‘Mix & Match’ heeft Brian   vele artiesten in de studio mogen ontvangen, telefonisch mogen spreken (o.a. Frans Bauer en Jan Dulles) en heeft  hij locatie interviews mogen doen (o.a. Guus Meeuwis). Hij heeft van zijn eigen radioprogramma ‘Mix & Match’ 100   uitzendingen gepresenteerd tussen januari 2010 en juni 2012, eerst op Radio Annen en na een naamswijziging op   Radio AA en Hunze.

 
 

Passie voor televisie

Na een 9 maanden durende stage in 2010 bij OOG TV in Groningen op de afdeling StadjersTV, ontdekt Brian dat hij televisie ook erg leuk vindt. Hij maakt items over o.a. Social Media, tekstkapjes in de bus en betaald parkeren in een winkelcentrum. Na deze enthousiaste stageperiode wil Brian meer gaan doen met televisie. Op internet vindt hij TVyo; een online televisiezender gemaakt voor en door jongeren met dezelfde passie; filmen en presenteren. Hij meldt zich daar aan met het door hemzelf bedachte programma ‘VIPS’ waarin hij BN’ers en artiesten interviewt. Ook wordt er een kijkje achter de schermen genomen bij musicals, concerten en evenementen. Hij gaat steeds meer voor YO Media doen. Zo bedenkt hij de ‘YO Musicmeter’, een muziekprogramma wat hij presenteert vanachter zijn webcam. Ook maakt Brian een aantal afleveringen van het ‘YO Report’. Hij bezoekt hierin de Open Studio Dagen, de Musical Droomvlucht, Lego World en de Finale van het Junior Songfestival. Daarnaast was hij aanwezig bij twee edities van de YO Award en ging hij in 2011 en 2012 mee met de Kersttour, met de trein door heel Nederland. Voor Hitz voor Kidz presenteert hij tijdens drie edities van het concert de reports. In 2013 verliet hij YO Media en richt hij zich helemaal op zijn eigen opgerichte project VIPS TV.

VIPS TV

 Brian kwam op het idee voor 'VIPS' door een interview met o.a. Chantal Janzen bij Petticoat, voor een item op OOG   TV. Dit vond hij zo leuk om te doen dat hij het programma 'VIPS' bedacht. Na het succes van dit programma heeft   Brian 'VIPS TV' opgestart om daarmee meer programma’s en reportages te maken en daarmee groot te worden.   Programma's zoals; 'VIPS Festival', 'Zóóó'!', 'Brian's VIP Vlog' en 'VIPS International'. Frans Bauer en André van Duin zijn  twee van de namen die vaker voor de VIPS TV camera verschijnen. In 2018 maakt Brian een opsplitsing tussen   VIPS TV en Brian op de Dijk mediaproducties. Met VIPS TV worden entertainmentgerichte producties gemaakt,   zoals videoclips, een eindfilm voor groep 8 van de basisschool, reportage van een evenement, een    showreel/castingvideo of een fotoshoot. Onder Brian op de Dijk Mediaproducties vallen bedrijfs- of promotiefilms    (van bedrijven/scholen), reportages van zakelijke evenementen en een sollicitatievideo of een fotoshoot. Overige    video-, film-, foto-, en mediaverzoeken zijn uiteraard ook mogelijk bij Brian.

Enkele opdrachtgevers; Martiniplaza, Kielzog, van Beresteyn, Bé Schmaal, Landgoed Mensinge, Janke Dekker Producties, Univé, Daoud Rahimi Gym, Deborah Cabau, Kramer Koerier en Enexis.

Tekstschrijver

Brian schrijft ook teksten. Het begon met grappige teksten op bestaande melodieën, ‘Al Mijn Liefde Is voor Jou’ met Dioni Jurado en ‘Zomerhitte’ en ‘All I Want For Christmas Is YO!’ met Yentl Haveman .

Ook schrijft hij een serieuze tekst met de titel; 'Het is Voorbij' (op melodie van Ilse DeLange's 'Miracle'). De tekst gaat over een familiegebeurtenis en werd ingezongen door Yentl, met/voor wie hij ook de productie (audio en video) van de 'Yentl Sessions' op YouTube deed.

Voor de titelsongs van de VIPS TV films 'De Confrontatie' en 'De Confrontatie II' werkt Brian samen met Fake (en Bertus) ten Caat. Brian schrijft de teksten, Fake componeert de melodieën en neemt de nummers op. Voor 'De Confrontatie' ontstaat 'Samen Één', deze komt op nummer 1 in de TV Oranje Verzoekparade en in de TV Oranje Top 1000 van 2016 eindigt het nummer op plaats 91. Voor 'De Confrontatie II' maken ze het nummer 'Volg Je Eigen Weg'.

Brian schrijft ontzettend veel, vooral hertalingen. De nummers 'Bloedend Hart' (Arcade, Duncan Laurence). 'Duizend Keren' (Million Reasons, Lady GaGa) en 'Nooit Vergeet' (Always Remember Us This Way, Lady GaGa) werden ingezongen door Janna Baerends (die Brian kent door P.E.T.S.).
  
Tijdens de eerste Corona-Lockdown roept Brian op om woorden in te sturen via Facebook en Instagram. Deze woorden verwerkt hij in een hertaling. Het nummer neemt hij op met Florelise Spek (P.E.T.S.), in de clip van 'Dichterbij' zitten foto's en filmpjes die ook ingezonden zijn. Omdat de opnames van P.E.T.S. ook niet door kunnen gaan in de meivakantie door het virus, neemt hij met Juup Bakkers (P.E.T.S.), de hertaling 'Samen Sterk' op, met in de clip veel acteurs uit P.E.T.S. die het logo uitbeelden. Ook tijdens de tweede Lockdown vraagt Brian mensen om woorden en foto's/filmpjes in te sturen, die hij verwerkt tot een lied. Dit keer neemt Roosmarijn Otten (o.a. New Musical Star, Nickelodeon Creator Camp) de zang voor haar rekening en zo ontstaat 'Ogen Dicht'.

In 2021 brengt Brian een eerste eigen single uit; 'Kameraadjes Voor Het Leven'. De tekst van het nummer schreef hij voor/over zijn eigen vader Albert. Fake ten Caat zette het op muziek en stimuleerde Brian het dit keer zelf in te zingen, zo geschiedde. Op Vaderdag verscheen het nummer, met clip, als lied voor alle vaders en zonen.            

Filmmaker

 Eind 2013 droomt Brian een verhaal. Hij werkt het uit en besluit om het te verfilmen en verzamelt Cast & Crew om   zich heen. Eind 2014 is 'de Confrontatie' gefilmd en op 20 juni 2015 ging de film in première in de Wolff Bioscoop in   Groningen.

 In 2017 is 'de Confrontatie II' verschenen. Op zaterdag 16 september 2017 ging de film in première tijdens de Week   Tegen Pesten in Pathé Cinemec in Utrecht. Het maatschappelijke thema van deze film is dan ook pesten. Met deze  film tourde Brian in het schooljaar 2017/2018 langs scholen waar hij naast dat hij de film liet zien, ook zijn eigen   verhaal vertelde. Hier kwamen bijzondere en persoonlijke reacties op, dit bood de inspiratie om door te gaan.



In 2018 ontwikkelde Brian met zijn team; 'P.E.T.S.', dat staat voor probeer eens te stoppen. Een lesprogramma voor basis- en middelbare scholen met interactieve films, opdrachten, gespreksstof en interviews. De kick-off van 'P.E.T.S.' was op 15 september 2018 in De Nieuwe Kolk in Assen, wederom in de Week Tegen Pesten. Vanaf dat moment is P.E.T.S. te gebruiken door scholen, die als extra Brian kunnen ontvangen voor zijn verhaal en het beantwoorden van vragen. Door zichtbaar positief resultaat is P.E.T.S. er ook weer in schooljaar 2019/2020. In schooljaar 2020/2021 zijn er weer vier nieuwe thema's ontwikkeld, alleen werden de opnames door Corona uitgesteld. In de zomermaanden werden deze opnames ingehaald. Helaas heeft door de Corona-maatregelen een kick-off van deze nieuwe thema's nog niet plaatsgevonden en omdat de scholen werden gesloten ligt P.E.T.S. momenteel ook stil. In schooljaar 2021/2022 herstart P.E.T.S weer. Intussen is Brian begonnen met de 'P.E.T.S. Podcast', waarin hij in gesprek gaat met BN'ers en (ervarings-)deskundigen over pesten en maatschappelijke thema's. Luisteren kan via o.a. Spotify.

Thema's die worden behandeld in P.E.T.S. zijn o.a.; buiten sluiten, grens, cyberpesten/social media, zelfbeeld, schelden met kanker en mongool, zelfmoord, mishandeling en geaardheid. Het mooie van de filmprojecten die Brian maakt, is, dat hij samenwerkt met jonge talenten en mensen met veel ervaring, die, naar eigen zeggen, zo ook van elkaar leren. Zo stond Brian al op de set met bekende namen als Rian Gerritsen (Luizenmoeder, Celblok H, Dokter Deen), Guido Spek (GTST, Hartsvrienden, Verliefd op Ibiza), Michael de Roos (GTST, Spider-Man, Hunter Street), Tygo Bussemakers (Apenstreken, De Vloer Op Junior) en zijn er talenten daarna doorgegroeid en nu te zien in bekende series en films.

Acteren

Doordat Brian als regisseur in zijn eigen filmprojecten ook kort te zien is als figurant of met een kleine rol (Docent Bart Maas), ontdekte hij dat hij acteren ook erg leuk vindt. Zo was hij recent te zien in De Luizenmoeder, Utopia 2, De kortfilm Manager en een aantal (televisie)commercials. In de eerste Corona-Lockdown is hij te zien in een aantal 48 Hour Kids films. Zo speelt hij de rol van Brian Boefje in 007JR. Ook is hij te zien als persfotograaf in Bon Bini: Judeska in da House. Mensen coachen met acteren doet Brian ook graag. Zo gaf hij acteercoaching bij Daoud Rahimi Gym en op de app TikTok is hij actief met 'Acteer & Leer' video's.

Het inspreken van stemmen is een grote droom van Brian. Niet alleen voice-overs zoals hij al weleens doet, maar ook voor bijvoorbeeld een animatiefilm. Dit komt niet vanuit het niets, want Brian vind het leuk om te imiteren of gekke stemmetjes te maken. Met iemand die hij via TikTok heeft leren kennen maakt hij fandubs.       

 

 

 

Heden en toekomst

 Brian is met VIPS TV en Brian op de Dijk mediaproducties allround bezig. Het produceren van reportages,   programma's, vlogs en (bioscoop)films, in opdracht werken aan videoclips, bedrijfs- en promotiefilms en het doen  van fotoshoots en schrijven van teksten (voor liedjes en verhalen/films). Ook is hij regelmatig te zien in  programma's, series en (kort)films.

 

 

 

"Mijn grootste doel is om een goede en bekende entertainer en celebrity journalist te worden en mensen te raken met mijn verhalen en teksten. Dat gaat mij lukken, daar ga ik vanuit!".